prof. dr. D. Sikkel

Schout van Eijklaan 98

2262 XV Leidschendam

Nederland

 

 

Curriculum vitae

 

foto_uva.jpgGeboren: 25-2-1951 te Amsterdam.

 

Einddiploma Stedelijk Gymnasium te Leiden (beta): 23-5-1969.

 

Kandidaatsexamen Rijksuniversiteit Leiden: 28-9-1971

  hoofdrichting: toegepaste wiskunde

  bijvakken: natuurkunde en sterrenkunde.

 

Doctoraalexamen Gemeentelijke Universiteit Amsterdam: 24-11-1975

  hoofdrichting: waarschijnlijkheidsrekening

  bijvak: Russisch.

 

Van 1-1-1976 tot 1-8-1976 in dienst als medewerker bij het Instituut voor Toepassingen van de Wiskunde.

 

Van 1-10-1976 tot 1-10-1984 in dienst bij het Centraal Bureau voor de Statistiek bij de hoofdafdeling Statistische Methoden als researchmedewerker.

 

Van 1-10-1984 tot 1-9-1987 in dienst bij het Centraal Bureau voor de Statistiek bij de hoofdafdeling Statistische Methoden als seniormedewerker sociometrie.

 

Van 1-9-1987 tot 1-9-1993 in dienst bij Research International Nederland BV als research manager.

 

Van 1-11-1993 tot 1-7-1997 hoogleraar modelvorming en statistiek bij de vakgroep Methoden en Technieken aan de Faculteit der Politieke en Sociaal CultureleWetenschappen van de Universiteit van Amsterdam; in die hoedanigheid vanaf 1-1-1995 wetenschappelijk directeur van de Stichting Telepanel

 

Van 1-7-1996 tot 1-5-2002 senior research fellow bij CentER for Economic Research; in die hoedanigheid vanaf 1-1-1997 wetenschappelijk directeur bij de Stichting CentERdata.

 

Vanaf 1-1-1998 tot 1-5-2002 hoogleraar dataverzameling aan de Universiteit van Tilburg

 

Vanaf 1-5-2002 directeur Sixtat.

 

Van 1-1-2006 tot 1-7-2009 onderzoeksdirecteur bij Booming Experience

 

Van 1-7-2009 tot 1-7-2014 hoogleraar Ouderen, Communicatie en Consumentengedrag aan de Universiteit van Amsterdam

(Leerstoel gesponsord door TNS NIPO)

 

Van 1-7-2016 tot 1-7-2017 docent toegepaste gerontologie bij Fontys Eindhoven

 

 

Nevenactiviteiten

 

Van 15-11-1984 tot 17-11-1990 bestuurslid van de Sociaal Wetenschappelijke Sectie van de Vereniging Voor Statistiek (vanaf 15-11-1987 voorzitter);

 

Van 1-6-1987 tot 1-6-1992 secretaris van de Coordinatiecommissie voor de Statistische Dag van de Vereniging voor Statistiek;

 

in het derde trimester van 1988, 1989 en 1990 (free lance) docent steekproeftheorie aan de Rijksuniversiteit van Groningen, vakgroep Econometrie

 

Van 1-1-1994 tot heden lid algemeen bestuur iec Progamma; vanaf 1-1-1998 voorzitter

 

Van 12-10-1981 tot 1-5-1986 schaakmedewerker bij het Leidsch Dagblad.

 

 

Proefschrift

 

Sikkel, D., 1988, Quality aspects of statistical data collection. Sociometric Research Foundation, Amsterdam

 

 

Recente publikaties

 

Hoogendoorn, A.W. en D. Sikkel, 1999, Description of Purchase Incidence by Multivariate Heterogeneous Poisson Processes, Statistica Neerlandica 53 no.1, blz. 21-36.

 

Felix, A.F.M. en D. Sikkel, 1999, Attrition bias in a telepanel; Kwantitatieve Methoden 61 blz. 101-110.

 

tijdschriftenOppenhuisen J.D. and Sikkel D., 2001, A Values Inventory and Value Dimensions. In: Gröppel-Klein A. and Esch F.R. European Advances in Consumer Research. Vol 5. Berlin. blz 73-81.

 

Oppenhuisen, J.D. en D. Sikkel, 2002, Een schaap in de bus? Een onderzoek naar de waarden van de Nederlander. In: Jaarboek Markt Onderzoek Associatie, blz 9-26. De Vrieseborch, Haarlem.

 

Oppenhuisen J.D. and Sikkel D., 2002, A Method of Inventory Values and Value dimensions: Values of the Dutch. www.bond.edu.au/hss/communication/ANZCA/journtp.htm

 

Oppenhuisen J.D. and Sikkel D., 2003, A Values Inventory: Methods, Results and Marketing Applications. Journal of Customer Behaviour 2, pp. 55-73.

 

N. Borgers, J. Hox and D. Sikkel, 2003, Response Quality in Survey Research with Children and Adolescents, The Effect of Labeled Response Options and Vague Qualifiers. International Journal of Public Opinion Research, vol 15, pp. 83-94.

 

Knook, D.L, D. Sikkel en E.A. Keehnen (red.), 2003, Senioren en Toerisme. TNO, Delft.

 

Maathuis, O, J. Rodenburg and D. Sikkel, 2004, Credibility, Emotion or Reason? Corporate Reputation Review vol. 6 no. 4, blz. 333-345.

 

Sikkel, D. en E.A. Keehnen, 2004, Ervaren maar veranderlijk. Het consumentengedrag van de vijftigplusser. Kluwer, Amsterdam.

 

Sikkel, D. en E.A. Keehnen, 2005, Het consumentengedrag na Abraham. In: Jaarboek Markt Onderzoek Associatie. De Vrieseborch, Haarlem.

 

Sikkel, D. en E.A. Keehnen, 2006, Vijftigplusmarketing, een kans op solidariteit? In D. van den Brink en F. Heemskerk (eds.), De vergrijzing leeft: kansen en keuzen in een verouderende samenleving, blz. 247-261. Bert Bakker, Amsterdam.

 

Sikkel, D., P.G.M. van der Heijden en G. van Gils, 2006, Methoden voor omvangschattingen van verborgen populaties, met name illegalen. Boom, Amsterdam.

 

Sikkel, D., en A. Hoogendoorn, 2008, Panel Surveys. In E.D. de Leeuw, J.J. Hox en D.A. Dillman (eds.), International Handbook of Survey Methodology, Lawrence Erlbaum Associates, New York, pp. 479-499.

 

Sikkel, D, J.J. Hox en E.D. de Leeuw, 2009, Using Auxiliary Data for Adjustment in Longitudinal Research. In: P. Lynn (ed.), Methodology of Longitudinal Surveys, Wiley, New York, pp. 141-155.

 

Sikkel, D., 2010, De grijze aap. Ouderen, communicatie en consumentengedrag vanuit het perspectief van de evolutie. Vossiuspers, Universiteit van Amsterdam.

 

Sikkel, D. en E. Schoenmakers, 2012, Bequests to health-related charitable organisations: a structural model. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing 17: 183-197.

 

Sikkel, D., 2012, De grootouder als cultuurbewaker. Boekman 92: 42:48.

 

Sikkel, D., 2012, Zoals de ouden zongen … . Cultuurplein Magazine 7(4): 32

 

Sikkel, D., 2013, Waarom oma van haar merken houdt. In F. Bronner (Ed.), Jaarboek Marktonderzoekassociatie 2013. Amsterdam: MOA.

 

Sikkel, D., 2013, Brand Relations and the Life Course. Why Old Consumers Love their Brands. Journal of Marketing Analytics 1(2)

 

Sikkel, D., Steenbergen, R. Gras, S., Oosterveld, P., 2014. Klikken of slepen. Een vergelijking tussen vraagformats, gebaseerd op een verschillend gebruik van de muis. In F. Bronner (Ed.), Jaarboek Marktonderzoekassociatie 2014. Amsterdam: MOA. 85-102..

 

Sikkel, D., Gras, S., Steenbergen, R. Gras, 2014. Clicking vs. Dragging: Different Uses of the Mouse and their Implications for Online Surveys. Public Opinion Quarterly 78(1), 177-190.

 

Loos, E., Bol, N., van Weert, J.C.M., de Haas, J.C.J.M., de Heer, S., Sikkel, D., Smets, E.M.A., 2014, Using cognitive and affective illustrations to enhance older adults’ website satisfaction and recall of online cancer-related information. Health Communication 29(7), 678-688.

 

Sikkel, D. en Van Meer, G.J.L., 2015, Stickiness: the Value of Saved Money. Journal of Marketing Analytics 3(3) 147-158.

 

home